måndag 18 juni 2012

Dagen med stort D!

Tänkte återberätta dagen då drömmen om den stora vandringslaxen gick i uppfyllelse. Denna dag närmare bestämt tisdagen den 8 maj var det 2 mycket fiskesugna team som rampade i båtarna i Kolleviks hamn.
Team Wikström med Jakob och Roger hade denna veckan med sig Robin K(Team RK)som p.g.a egna motorproblem på det egna ekipaget fick hoppa in i Wikströmteamet.

Denna dag som för övrigt var våran första fiskedag började med en vacker båttur genom Hanöbuktens idylliska skärgård. Efter en liten transport så slår vi av på farten och bestämmer oss för att påbörja fisket. Platsen vi har valt är välkända storlaxarenor söder om Gåsfeten.
 De senaste laxrapporterna har skvallrat om att det är mycket lax i området. Och vi är inte ensamna, i området ligger det cirkus 15-20 ekipage.
  Pulkor och riggar åker i ett rasande tempo. Vi sjösätter en mixad uppsättning av våra NK-MAG skedar. Jag har precis riggat min sida och ska till att hälla upp första kopparna av nybryggt kaffe. Farsan som har ett riggspö kvar njuter av soluppgången!
  -Vilken fin dag detta kommer att bli säger han.
   10 sekunder senare smäller det till i planerboardlinan. En lax har fattat tycke för mitt innersta spö som hade receptet NK-MAG#GC-17+ 80 g bly 180ft släpp. Med solen i ansiktet står jag och drillar dagens första hugg. Fisken som svarar med den värsta rusningen jag varit med om. Linan formligen sprutar av rullen och jag ser 100-talet fot försvinna i ett nästan magiskt tempo på Ambassadeuren.  Fisken stannar långt bakom båten med 1085ft lina ute. Fisken går sedan mycket tungt. 
  Pappa som redan är i fullgång med att rensa dom resterande 11 spöna förstår att det rör sig om en bättre fisk. I början så är det mycket ge och ta med fisken. Jag får in 100 ft på fisken innan den återigen tar tillbaka allt! Efter ca 25-30minuter så får vi för första gången se skymten av laxen.
 Med en i våra ögon mäktig paddel sveper den förbi på styrbordsidan av båten. I det här laget så är pulkor och riggar också uppplockade och båten ligger i friläge. Här chansar man inte!

När vi för första gången får se laxen på nära håll står den 12 meter precis under båten. Man kan tydligt se skeden förankrad i mundelen på en fisk med en grym jävla ryggbredd. Hur j*vla stor är inte den säger vi till varandra med ett leénde på läpparna. Med tungan rätt i mun och med ett lugn i kroppen dirigerar jag pappa som styr båten. Efter ca 10 minuter så har jag hyffsad kontroll på fisken även fast det är den som bestämmer. I detta skede så har vi haft fisken nära båten flera gånger och vi har sett att det är en grymt välbyggd laxhane! Vilken kondition tänker vi.
Några minuter senare står farsan beredd med håven .Laxen som har haft bra press på sig ett bra tag nu visar upp sin bredsida för första gången. Lite trött tänker jag, och när den för tredje gången visar lite tecken på trötthet känner jag att nu är det dax.Det är nu eller aldrig småskämtar jag till pappa.
  Jag får in fisken mot båten och med van hand så omsluter pappa håvgarnet runt laxenoch vi kan lyfta in en praktlax!
 Glädjen går inte att ta misste på och vårat vråååål hörs nog ner till Polen. Efter en fajt på 45 minuter och med ett lugn så släpper vi allt. Drömlaxen är i båten!
Vi ropar sedan på Wikström och jag säger med darr i rösten att den väger 15-16kilo,kanske 18..

  När vi ringer upp varandra på mobilen en stund senare så berättar vi att farsan är rätt säker att den väger runt 20kg. Jag själv vågar knappt tro det. Men efter att ha kännt på fisken och trots att jag tränar på gym( man kan ju hantelvikterna;)), så börjar även jag att inse att den är betydligt större än så. 10 timmar senare väger vi den inne på Fiskeshopen i Karlshamn. 23,4 kilo och jag är i 7:e himlen.

Vi bränner en fin fisk till under dagen men vi är mer än nöjda när vi åker iland!

mvh Andreas